
Oskar Fridlund
Oskar Fridlund började sin yrkesbana som snickare och sedan möbelsnickare i Kristiania ( Oslo ). Arbetade i Arvika Orgel – och Pianofabrik och vid Plyms varv i Neglinge, Saltsjöbaden den senare för att lära båtbyggaryrket. 1904 tillverkade han utlottningsbåten, en segelbåt, till Arvika Segelsällskap.
1905 öppnade Oskar Fridlund och snickare Karl Olsson ett båtbyggarvarv i Dottevik, ”Arvika Yacht och Båtvarf.”
Båtintresset var stort i Arvika och 1908 hade man byggt 38 båtar.
Åren 1909 – 1912 blev varvets storhetstid då 12 man byggde 63 båtar. Även motorbåtar t.o.m. en stor husbåt byggdes. Den skulle levereras till en svensk- amerikansk storbyggmästare i Chicago.
Mer information
Under 20-talet tillverkades även flottningsbåtar, taxibåtar, kanadensare, roddbåtar, kust – och skärgårdskryssare. En kungskryssare sändes ända till Florida.
1938 övertog sonen Folke Fridlund företaget
En större serie segelbåtar s.k. Östersjösexor byggdes under 40-talet till kunder i Stockholmstrakten. Totalt byggdes 450 båtar på varvet. Arvika Båtvarfs sista båt byggdes 1975.
Oskar Fridlund avled 1962
Oskar Fridlund
Födelsedatum: | 1877 |
Dödsdatum: | 1962 |
Yrke: | Båtsnickare |