Industriprofil
Carl Bruce i gruppen Värmland / Säffle / By kyrkogård hos Kyrkogårdsvandring (01 22 0016)

Carl Bruce

Carl Bruce föddes i Vålberg där hans far Per-Johan Bruse arbetade vid Bobinfabriken. Carl var näst äldst i en syskonskara på fyra. Fadern dog när Carl var tio år och hans mor Maria  fick själv ta hand om syskonskaran.

När Carl uppnådde arbetsför ålder arbetade han på olika mekaniska verkstäder, innan han 1904 följde efter sin syster Elsa och bror Bernhard  till USA. Dessa hade rest över redan 1902 respektive 1903.  De bosatte sig i Orange County i Massachusetts och bröderna arbetade på olika mekaniska verkstäder och fick uppenbarligen utbildning  i verkstadsarbete samt konstruktion och tillverkning av motorer.

1907 återvände Carl till Sverige, ett år efter sina syskon. Bröderna öppnade en liten verkstad där de började tillverka båtmotorer i liten skala. Efter ett år övertalades de av representanter från Säffles näringsliv att flytta tillverkningen till Säffle, där man fick hyra och senare köpa ett nedlagt båtbyggeri vid Byälvens strand. Företaget var ett handelsbolag med namnet Seffle Motorverkstad, Bröderna Bruce, Seffle.

Läs mer
Carl Bruce
Carl Bruce
Carl Bruce
Carl Bruce
Carl Bruce
Carl Bruce
Carl Bruce
Carl Bruce

Mer information

Efter några år började man tillverka så kallade tändkulemotorer, eller råoljemotorer, som har den stora fördelen att de är mycket driftsäkra då de saknar elsystem. De är dessutom flexibla när det gäller bränsle. Redan från början tillverkade man också ställbara propellrar som passade bra ihop med tändkulemotorernas låga varvtal och goda segdragningsförmåga. 

Verksamheten växte snabbt och verkstadslokalerna utökades med nya byggnader och ett eget gjuteri. 1912 gjordes den första exportaffären till Tyskland och 1914 hade man tillverkat 280 motorer. Tjugo år senare hade man tillverkat totalt 3850 motorer och årsproduktionen låg då på fler än 300 motorer. Bolaget hade då representanter i många länder och områden, däribland Grekland, Siam (nuvarande Thailand), Syd- och Mellanamerika, Island, Afrika och Spanien. En stationär motorvariant med gjuten fot, kylsystem och remskiva levererades också till industrier världen över. 

Sefflemotorn blev berömd för sin kvalitet och driftsäkerhet trots att man inte gjorde så mycket reklam och inte hade så många patent. 

Under andra världskriget fick man i uppdrag av försvarsmakten att tillverka granathylsor, ett välkommet uppdrag eftersom exportaffärerna hindrades av handelsblockader. 

År 1943 ombildades företaget till aktiebolag och namnet blev AB Seffle Motorverkstad. 

Tändkulemotorerna blev den vanliga motortypen på fiskebåtar tack var sin tillförlitlighet under svåra väderförhållanden. ”Dunket från en feskebåt” är alltid förknippat med sådana motorer. Tack vare exporten från Seffle Motorverkstad blev namnet Seffle välkänt och aktat i hela världen. 

Med tiden utvecklades motorkonstruktionerna och man började beskriva dem som lågtrycksdieselmotorer. Vanliga dieselmotorer för båtar började emellertid bli allt vanligare på 1960-talet och motortillverkningen i Säffle upphörde på 1970-talet. Man tillverkade fortfarande propellersystem och dessutom hydrauliska styrsystem för båtar. 

1978 gick AB Seffle Motorverkstad i konkurs och all tillverkning upphörde. Detta behövde dock varken Carl eller Bernhard Bruce uppleva.

Bildtexter

Porträtt: Carl Bruce.
Gruppbild: Carl Bruce med familj. Stående från vänster George, Berndt, hustrun Hulda, John och Barbro. Foto Ludvig Åberg 1931.
Bild från fabriken: Den största lågtrycksdieselmotorn som tillverkats vid Seffle Motorverkstad och i Sverige överhuvud taget. Den installerades på Almagrundets fyrskepp, hade sex cylindrar och en effekt på 510 hästkrafter. Pojkarna på bilden är Björn Bruce och Leif Bruce.
Bild på byggnad: Seffle Motorverkstad ca 1940. Den första verkstaden fanns i huset i mitten av bilden. Sedan har verkstadslokaler byggts runt om.
Bild på motor: Sefflemotor med ställbar propeller.
Bild på skylt: Motorskylt från en av de första motorerna, nr 53, från Seffle Motorverkstad.
Bild på aktiebrev: Aktiebrev nr 1 i Aktiebolaget Seffle Motorverkstad, utfärdat till Johan Bernhard Bruce.

 

Carl Leonard Bruce

Födelsedatum: 1881-09-05
Dödsdatum: 1950-12-01
Födelseort: Vålberg
Yrke: Industriman , VD

Närliggande gravar

Industriprofil
Karl Fredrik Larssons familjegrav
Gravnummer: 01 02 116
Industriprofil
Carl Bruce
Gravnummer: 01 22 0016
Julia och Gerda Holst
Gravnummer: 01 01 06
Jan Petter Henrikssons familjegrav
Gravnummer: 01 01 106
Aron Rahm
Gravnummer: 01 01 11